maandag 7 juli 2014

Independence Day

Het is de 4th of July of te wel Independence Day hier in Amerika. Voor vandaag had ik vooraf wat plannen gemaakt omdat het volgens alle bronnen een van de drukste dagen van het jaar is in WDW. We staan vroeg op want om ongeveer 7:30 willen we in de bus zitten richting Magic Kingdom om vanuit daar over te stappen op de boot naar Fort Wilderness Campground. The Campground is een van de weinige WDW resort die een programma heeft voor independence day en om 9 uur zou er een golf cart parade moeten zijn. Uiteindelijk zitten we om ongeveer 7:50 helemaal in style voor de dag, in de bus. We zijn natuurlijk de enige die die boot naar Fort Wilderness nemen maar het is een aangenaam tochtje in de zon over het water. Als we bij Pioneer hall aankomen is nog rustig en we vinden geen enkel teken van activiteiten behalve een bord waar de parade niet opstaat. Op internet is ook niets te vinden alleen dat er 3 of 4 juli over het algemeen een golf cart parade plaats vindt. Bij de conciërge vragen we het na en krijgen we een overzicht van alle activiteiten. En kijk, daar staat de parade op. Nu alleen nog uitzoeken waar de route precies loopt.

We lopen een stukje verder in de richting waarvan wij denken dat de golf carts gaan komen en ja hoor, daar zitten al aardig wat mensen langs de kant en staat een Disney medewerker het verkeer te regelen. Wij kiezen ook een mooi plekje en wachten op wat komen gaat. De campground is best groot en veel gasten huren of nemen een golfcart mee om zich over het terrein te verplaatsen. Met bepaalde feestdagen zoals independence day, versieren ze deze golf carts en volgt er een parade over de wegen van Fort Wilderness.
Al snel zien we wat aankomen, het is een paard en wagen met daarin Goofy die de parade vooraf gaat.

Margriet filmt in haar 4th of July outfit

Goofy in patriottische kleding

Sommige kinderen gooien snoep uit de carts voor andere kinderen

Met Mickey!

Deze hebben ook hun best gedaan

Ook met Mickey
De parade was erg leuk om een keer gezien te hebben. Natuurlijk alleen maar Amerikanen (en twee Nederlanders) en gelijk een beetje 4th of July sfeer opgedaan. Na de parade is de uitreiking van best versierde golf cart. Maar Goofy blijkt eerst met iedereen op de foto te gaan dus wij besluiten het hier bij te laten en gaan weer richting Magic Kingdom met de boot.

Strikkies in het haar voor het feest
We weten niet of we nog naar binnen kunnen want als het echt heel druk is, worden de poorten gesloten. De poorten sluiten echter het eerst voor 1-day gasten, resort gasten mogen er tot op het laatst in maar er is wel een maximum en dan is het Kingdom echt voor iedereen op slot. We zien bij de ingang dat het best wel druk is maar nog niets extreems. We zijn ook zo door de tassencontrole en door de scanpoortjes. Voor vandaag heb ik een aantal fastpasses geregeld maar die attracties hebben we allemaal al gedaan dus zijn geen must. Het is weer lekker heet en vanmorgen hebben we alleen wat fruit op dus de maagjes beginnen ook een beetje te knorren. We besluiten de brouwerij van Gaston te bezoeken in Fantasyland. Daar nemen we plaats bij het haardvuur met een fris gebrouwen goedje: Le Fou's Brew.

Le Fou's Brew

Gezellig bij het vuur
Het is inderdaad druk in het Magic Kingdom met aardige wachttijden overal maar zeker niet dat je over de hoofden moet lopen. We doen wat sfeer op maar vinden eigenlijk niets dat met Independence day te maken heeft. Na Haunted Mansion waar we een fastpass voor hebben, besluiten we het park te verlaten en naar Epcot te gaan.

De Liberty Belle in Magic Kingdom
Met de monorail zijn we in korte tijd in Epcot waar wel een aantal speciale dingen zijn voor de 4th. In het American palvilion treden de Voices of Liberty op en er zijn foto mogelijkheden met patriottisch geklede karakters. We nemen plaats in het outdoor theater voor het 4th of July concert van The Voices of Liberty. Het zonnetje schijnt nog volop en het is zoals gewoonlijk deze vakantie meer dan 30 graden celcius. Wel even zweten dus tijdens het concert! De Voices geven een prachtige show weg waarin ze allerlei patriottische liederen zingen. Ook worden alle legerafdeling (Marine, Air Force etc) op elk mogelijk moment geëerd.

The Voices of Liberty

Nog meer Voices of Liberty
Deze drie waren er ook even

De finale, het volkslied.
Na de show lopen Mickey, Goofy en Donald nog even langs alle mensen en treed de Five and Drum band op buiten het theater.

Mickey Mouse

Five and Drum band
Wij gaan natuurlijk ook nog op de foto met Chip 'n Dale:

Aan het eind van de middag gaan we met de bus terug naar het resort om een beetje af te koelen en ons klaar te maken voor het diner van die avond. Het is me gelukt om een tafeltje te reserveren in The California Grill in het Contemporary Resort. Dit resort ligt naast het Magic Kingdom en het restaurant bevindt zich op de bovenste verdieping van het resort. Als je in het restaurant eet, mag je gebruik maken van de uitzichtpunten om het avond vuurwerk van Magic Kingdom te zien. De muziek die daarbij hoort wordt ook op die uitkijkpunten afgespeeld dus je kan gewoon de hele show zien en horen zonder in de drukte van main street in het park te staan.

Het Contemporary resort

Een van de uitkijkpunten
Deze avond zal er speciaal 4th of July vuurwerk zijn dus dat gaan wij bekijken vanaf het Contemporary. Om ongeveer 19:30 melden we ons op de 2e verdieping van het resort bij de incheck balie van het restaurant. We worden welkom geheten en krijgen een pager mee. Een andere medewerker brengt ons met de lift naar de 15e verdieping waar het restaurant zelf is. Hier moeten we even wachten tot onze tafel vrij is. Ondertussen genieten we van het geweldige uitzicht. Alle parken zijn vanuit het restaurant zichtbaar.

Uitzicht vanuit het restaurant (rechts het kasteel)

Uitzicht vanuit het restaurant (Grand Floridian Resort)
Al snel worden we naar ons tafeltje bij het raam begeleid en krijgen we uitleg over de kaart. Het is een duur restaurant en het kost ons daarom 2 table service credits van het dining plan. Daarbij is het hoofdgerecht, wat drinken en het toetje inbegrepen. Maar het restaurant staat ook bekend om de sushi en daarom betalen we bij om deze uit te proberen. Het voorgerecht is een Dragon roll die we samen delen:

Dragon Roll
Dit is een goed gevulde sushi die ook voortreffelijk smaakt. Als hoofdgerecht kiezen we beiden voor de Alaskan Halibut met Roasted Heirloom Beets, Arugula, Macademia Vinaigrette, Beet Syrup and Parsnip Silk:

Halibut
Ook het hoofdgerecht smaakt prima. We sluiten ook goed af met een lekker toetje:

Vanilla Creme Brûlée en iets moois met laagjes en blue berries
Als we klaar zijn is het tijd om plaats te nemen op een van de uitkijkpunten voor het vuurwerk (wat een timing!). Van het vuurwerk heb ik geen foto's gemaakt want die mislukken toch zonder statief (we hebben wel film) maar het was mooi en goed te zien vanaf waar wij stonden.

Foto van het kasteel net voor het vuurwerk begint
Zeer tevreden sluiten we deze laatste volle vakantiedag af.
Morgen vliegen we in de avond naar huis. We mogen tot 13 uur gebruik maken van onze kamer en worden om 15:25 opgehaald met de Magical Express. De planning is om in de ochtend te gaan minigolfen, daarna koffers verder inpakken en klaar maken voor vertrek, lunchen en richting Magical Express.

1. Super dag hoor!! Mijn man is jarig op 4 juli en de laatste 2 jaar waren we in Florida......echt super. We zijn 2 jaar geleden bij California Grill gaan eten en vonden het ook super, zeker in combinatie met het vuurwerk geeft dat een zeer feestelijk gevoel. Jammer dat het er opzit voor jullie, ik heb genoeten van je blog. Wij mogen over een week vertrekken en we kunnen niet wachten :). Alvast een hele goed ereis en tot de volgende keer.